Column: Winkelcrisis, wat doen we zelf?

Er is een winkelcrisis aan de gang en die wordt veroorzaakt door ons: consumenten. Winkels verdwijnen omdat de consument zijn boodschappen doet op het internet. Nu weer dreigt Intertoys te verdwijnen en allemaal omdat we zo stom zijn om het speelgoed te kopen bij bol.com. Wat is er mis met de winkel in de buurt?

Ik vind dat er een toeslag moet komen op de artikelen van de webshops. Met dat geld kunnen de stenen winkels blijven en besparen wij onszelf een heel ongezellig stads- of dorpscentrum zonder winkels.

Het is belangrijk dat wij beseffen dat als wij de winkelstraten willen behouden, wij ook ons koopgedrag moeten aanpassen. Wij kopen op het internet omdat we denken dat kopen op het internet goedkoper is dan in de winkel om de hoek. Dat is vaak niet zo. Je moet vaak verzendkosten betalen.

Neem de boeken. Koop ze niet op het internet. Ga naar Plukker op de Gedempte Gracht. We hebben in Nederland vaste boekenprijzen. Waarom zou je? En ga niet zeggen dat je ook wel een boek in de winkel koopt maar de rest dus niet. Daar kan de boekenwinkel niet van leven. Anoniem bestellen, anoniem betalen en anoniem afleveren in een anonieme doos. Wat is hier leuk aan? Het enige wat ik koop op internet zijn inktpatronen voor de printer. 

We hebben al eerder zo’n grapje uitgehaald. Dat was met de plaatselijke kruidenier, melkboer, bakker, slager en drogisterij. We lieten ze vallen als een baksteen toen de grootwinkels opkwamen, de supermarkten en de grote modewinkels. Zo kwam de leegloop tot stand, ontvolkten de dorpen en doofde de leefbaarheid als een kaars uit.

Winkelvoorzieningen dragen bij aan de leefbaarheid in het dorp of de stad. Als consument moet je niet willen dat ze verdwijnen. Je hoeft de deur niet uit om te kopen en dus ga je het internet op. In de Volkskrant stond een typisch verhaal hoe erg we zijn. “Een jongeman stapte een gitaarwinkel binnen en vroeg of hij een Gibson mocht uitproberen. De winkeleigenaar had de Gibson niet in voorraad, maar kon hem wel bestellen. ‘Nee, zei de klant teleurgesteld, ‘ik kan hem op Marktplaats kopen, maar ik wil hem eerst vastgehouden hebben.’ Om de gok te wagen wilde hij eerst een testritje maken met eenzelfde exemplaar. En zo is de gitaarwinkel een veredelde etalage geworden van Markplaats.nl. Hoe erg kunnen we het maken? Nog veel erger.

De glijdende schaal is allang ingezet en de webshops zijn niet tegen te houden. Maar ze mogen de winkelcentra niet leegtrekken. Als ze annex geen fysieke winkel hebben dan moeten ze een toeslag betalen per verkocht artikel. De opbrengst gaat in een MKB Leefbaarheidsfonds met het doel winkelcentra aantrekkelijk te houden voor het publiek. Gelukkig zien we dat er webshops zijn die fysieke winkels openen. Maar hard gaat het niet.   

We vinden het allemaal jammer dat er winkels verdwijnen en etalages zijn dichtgeplakt, maar intussen werken we er zelf aan mee. Of het anders kan? Ja, zeker. We hebben een verantwoordelijkheid met z’n allen om de winkelstraten levend te houden. Laten we niet verzaken.

Eugeen Hoekstra

Foto Eugeen Hoekstra.jpg  2 Foto Eugeen Hoekstra.jpg 2

Reacties
Reactie: (A H)
22-2-2019, 23:01
Minder opgelegde regels en gemeentelijke belastingen net als op Texel zou de ondernemer kunnen helpen Nergens in Nederland betalen winkeliers minder ozb (onroerend zaakbelasting) dan op Texel. Detailhandelaren zijn daar gemiddeld €509,- kwijt. Ter vergelijking: in de gemeente Den Helder betaalt een winkelier bijna vijf keer zoveel. Winkeliers ergeren zich groen en geel aan oplopende gemeentelijke lasten. Ook in Schagen bijna twee keer zoveel €1419,- bron https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt/dmf20181022_66781472/laagste-ozb-voor-winkeliers-op-texel?utm_source=google&utm_medium=organic de dozen schuiver onderhandeld over hoeveel belasting hij wil betalen terwijl de MKB geen onderhandeling positie heeft en MKB betaald het voordeel dat word weg gegeven aan grote bedrijven men zegt niet voor niets dat het MKB de pijlers zijn voor bedrijfsleven en dat klopt mijns inziens ook want zij betalen trouw en hebben geen keus

Reactie: (Jdehoofd)
22-2-2019, 21:11
Beste azijnpisser Hoekstra, Ik snap uw verhaal wel, maar een toeslag vragen bij een webshop om de winkelier te helpen.... Het moet niet gekker worden. Dat is communisme! We weten allemaal waar dat toe leidt. Plus wie gaat dat geld innen en weer aan de winkeliers geven, precies meer ambtenaren nodig, die zijn ook niet gratis. Wie gaat dat dan weer betalen? Precies de belastingbetaler! Winkeliers zijn ondernemers, kunnen creatief zijn met evenementen, aanbiedingen, service, garantie etc. zodat de mensen wel bij hun kopen.

Reactie: (Eric Flasdorp)
22-2-2019, 12:24
Mee eens Mat, dat is niet erg netjes. Maar ook niet erg slim. Wie laat zich tegenwoordig nog voorlichten door een verkoper terwijl er op internet zo veel informatie van onafhankelijke bronnen te vinden is? Een verkoper heeft maar één doel, en dat is zorgen dat je zo veel mogelijk geld in z'n kassa achterlaat.

Reactie: (Mat)
22-2-2019, 11:35
Je laten voorlichten in de winkel en kopen bij een "dozenschuiver", het moet niet gekker worden!

Reactie: (Rene)
22-2-2019, 09:43
Helaas doen winkelketens hier zelf ook aan mee. Een tijd terug zochten wij een magnetron, gevonden bij Scheer en Foppen destijds. Ook op internet gekeken wat deze daar koste, bleek dat het zelfde artikel bij de internetsite van Scheer en Foppen ca 30 € goedkoper was dan in de winkel. Met dit verhaal terug gegaan naar de winkel, daar wisten ze dit maar konden er niets aan doen. Dus toch via internet gekocht.

Reactie: (Hans Jacobs)
21-2-2019, 23:12
ik koop alleen op internet als de winkelier het niet heeft (bijv.: gereedschapswandbord). De winkelier kan altijd advies en gearantie geven, wat op internet heel lastig gaat.

Reactie: (Bep)
21-2-2019, 20:51
Om een verhoging van de OZB is toch door een groep winkeliers gevraagd omdat ze geen "free riders" wilden hebben? Sommige winkeliers hadden geen zin om voor de Westfriese Folklore te betalen (wat heel goed voorstelbaar is).

Reactie: (Johan de Vet)
21-2-2019, 20:24
Berouw komt na de zonde. Was het niet wethouder Hoekstra (ja de schrijver van het artikel hierboven) die de OZB en Vermakelijkheidsbelasting voor zakelijke panden en horeca even extra verhoogd heefd om als gemeente 'leuke dingen te kunnen doen voor linkse mensen?'

Reactie: (Annemiek)
21-2-2019, 19:56
Tja dat heet marktwerking. De klant vraagt en de markt levert. Maar ik heb wel een idee voor al die winkeliers die klagen... huur een goedkoop winkelpandje in een dorp, dorpsbewoners zouden het heerlijk vinden eens niet de auto te hoeven pakken en schagenezen komen vanzelf wel als het aanbod en de prijs ze aanstaat.

Reactie: (Peter M)
21-2-2019, 19:49
In het SPOOKHUIS MAKADO gekeken naar een mobieltje, goed geholpen mooie mobiel voor 159, euro,eerst thuis even gekeken op internet en wat blijkt goedkoopste aanbieder zelfde toestel 129. Euro. Dan is de keus toch niet zo moeilijk voor de consument jammer voor de winkelier.

Reactie: (Mee eens)
21-2-2019, 19:32
Inderdaad, de tijden veranderen gewoon. Mis alleen de Block en straks de Deen. Voor de rest was het toch al niet veel hier.

Reactie: (Getij verloopt, dan de bakens verzetten.)
21-2-2019, 17:52
Wij , ouderen van 75 plus, mijden het centrum van Schagen als de pest. Veel te druk met auto´s , de grote meerderheid van de partijen en winkeliers willen niet aan een autovrij oude centrum. Daar komen nu langdurig de verbouwingswerkzaamheden bij. Makado baas vraagt veel te hoge huren . Buitenom naar de Deka en Action. Deka en Aldi naast elkaar. Voor de rest : leve internet bestellingen met betaling achteraf. Bol.com, Wehkamp, Conrad, prima. Vaak doen wij als afhaaladres van het pak(je) PostNL bij Karwei. Prima. Hoeft voor ons de busjes niet de wijk in. Tijden veranderen nu eenmaal.

Reactie: (Marina)
21-2-2019, 17:18
Ditzelfde geldt voor de markt. Als er niemand meer koopt, verdwijnt deze. Dat is de reden dat ik iedere week even naar de markt ga voor wat boodschapjes. Altijd gezellig, je komt bekenden tegen en je bent lekker buiten.